The Grand Mechanism/Suuri Koneisto

Inspired by the theories of Jan Kott and René Girard, The Grand Mechanism is a concept of score-based improvisation on the mechanism of power in Shakespeare's history plays and in all social worlds.

The rules are simple: do what you need to do to stay in power, or just stay alive

tiistai 6. toukokuuta 2008

koneiston rattaat

Toisen osan harjoitukset alkoivat eilen. Nyt tehdään vajaa viikko ja kesällä jatketaan. Puheosuudessa tuli esiin teorian kasautumisesta johtuva yksinkertaistamisen elikkä yhteenvedon tarve. Siispä tässä:


NIETZSCHE


tahto valtaan


Jokainen voima on suhteessa toisiin voimiin joko totellakseen tai käskeäkseen. Tämä suhde vallitsevien ja vallittujen voimien välillä määrittelee ruumiin –biologisen, poliittisen, seksuaalisen ruumiin


aktiivinen voima:

myöntävä, kevyt, tanssillinen

herramoraali


reaktiivinen voima:

kieltävä, raskas, painovoiman henki, märehtivä, kaunainen, kostonhimoinen, huono sulatus

orjamoraali


vahvoja on puolustettava heikkoja vastaan, dionysosta kristusta vastaan


uusien arvojen luominen


perspektivismi, pluralismi


ikuinen paluu


elämä ja kärsimys oikeutetaan esteettisenä ilmiönä, dionyysisenä nautintona


GIRARD


mimeettinen halu


subjektin, objektin ja mallin kolmiosuhde

kaksoissidos, skandalon

mimeettinen kilpailu, vastavuoroinen väkivalta


ontologinen halu tulla toiseksi


erojen häviäminen, halun ja väkivallan symmetria, hirviömäiset kaksoset


tartunnan leviäminen


yksimielinen väkivalta: sijaisuhrimekanismi


katharsis, erojen palautuminen


myytinkehkeytymisen prosessi,

perustavan murhan rituaalinen toistaminen


viattomia on puolustettava joukkoa vastaan, kristusta dionysosta vastaan


totuus vapauttaa


KOTT


suuri koneisto:

historian valssipyörä murskaa kaikki ja kaiken


vallan tikapuumalli


ei ole hyviä tai huonoja kuninkaita:

kuninkaat tekevät sitä, mitä kuninkaat tekevät


macchiavellismi:

politiikka on amoraalista, käytäntöä,

omatunto liiallinen, naurettava, tiellä


arvojen kadottaminen, kaiken inhimillisen osoittautuminen valheeksi, nihilismi


illuusioiden purkautuminen,

maailman todellisesta luonteesta tietoiseksi tuleminen


syöksy pimeään,

ratkaisu kuoleman ja intohimon välillä


(poliittisen) toiminnan filosofia:

teatteri ja pankkiryöstö


SHAKESPEARE


myrsky,

elämän horkkakuume


tyhjän näyttämön metafysiikka,

ei-minkään mystiikka


paljon melua tyhjästä

maailman esiin manaaminen puheella


teatteri maailman metaforana


näytelmä näytelmässä:

sisäkkäiset maailmat, ironia

ja tietoiseksi tulemisen prosessi


traagisen ja koomisen päällekkäisyys


ylitotuudellisuus ja julmuus,

itseään läpivalaiseva teatteri


narri tyhjällä näyttämöllä,

eksistentialismi, absurdismi


Ei kommentteja: